skuldran smärta och nackspärrNackspärr, ont i skuldran eller allmänna nackbesvär på grund av för många timmar framför datorn är något som ofta drabbar Sjöstadsborna.

Vikten av att ha korrekt arbetsställning är stor för dig som vill slippa denna “moderna” folksjukdom.

Ökningen av nackvärk och smärta i skuldror orsakade av användning av elektroniska enheter och har idag lett till att man även talar om mycket specifika sjukdomar som Torticollis.

Detta inlägg har skrivits eftersom oavsett hur mycket information som redan finns om detta fenomen ser vi fortfarande fler och fler personer i Sverige och inte minst i Sjöstaden varje dag med kronisk nacke och skuldra problemetik.

Det syns också en ökning av problem och smärta i eller ner i underarmarna och händer – allt på grund av för många timmar framför elektroniska apparater.

På grund av detta har vi beslutat att ge våra läsare, kunder och vänner som del i vår hälsotips serie lite fakta och information inklusive stretching och stärkande tips.

En oro många har när de har värk en längre tid i nacken är att de skulle ha fått Diskbråck i nacken, läs mer här Diskbråck.com. Detta är dock mer ovanligt och sällan den verkliga orsaken till din smärta i nacke och axlar.

Nackspärr och ditt stora huvud

När du sitter vid skrivbordet och framför datorn måste din kropp klara av att hela tiden hålla upp din mycket tungt huvud (i genomsnitt väger 6 till 8 kg). Detta kräver att du har starka och utvilade nackmuskler.

Nackmusklerna är utformade för att röra sig på ett flexibelt sätt och hålla huvudet upprätt, men inte för att bära bördan av att stödja dess vikt under längre tid.

Nu undrar du förmodligen vad som då är tänkt att hålla upp ditt huvudet, om inte halsen, och svaret är hela din ryggrad.

Problemet är dock att tendensen hos människor som samtidigt som sitter vid ett skrivbord och tittar på en dator är att hålla huvudet så hakan sticker fram. Detta gör att dina halskotor hamnar ur läge – tillsammans med resten av ryggraden.

Bra hållning för mindre nackspärr

Korrekt hållning anpassar automatiskt huvudet för din nacke och ryggrad. Om du är osäker på hur du ska sitta är ett bra tips att mitt i örat bör vara i linje med mitten av axeln.

Om du istället för att tippa huvudet framåt för att komma närmare skärmen, håller ryggen rak med huvudet bakåt och böjer midjan ger detta läge en bra sträckning av  ländryggen.

Om du i början upplever att detta känns obehagligt eller smärtsamt innebär det att din kropp har vant sig att vara ur läge och musklerna har förkortats eller utvecklas till felaktiga sammanväxningar vilket gör det obehagligt att vara i rätt position.

Även stretching hjälper till att hålla musklerna smidigare. Det är dock viktigt att förstå att detta tips inte betyder en lösning för mer kroniska sjukdomar.

Här kan du hitta fler tips och råd för att slippa nackspärr: Nackspärr information

Lycka till med din nya förbättrade hållning!