Nu har anmälan till Sicklaloppet den 18 september öppnat. Sicklaloppet är ett 10 km långt lopp i närområdet till Sickla. Utöver 10 km-loppet arrangeras även Sickla gruvlopp- Sveriges enda löpartävling i en gruva. 800 attraktiva platser finns tillgängliga. För barnen finns Lilla Sicklaloppet och på start- och målområdet ställer vi till med familjefest.
 
Sicklaloppets bana tar dig till natursköna och vackra platser längs sjöstränderna i Sickla och Hammarby Sjöstad. Banan går under stora delar längs Järlasjön, Sicklasjön och Hammarby sjö. Underlaget är 60% asfalt, 30% grus och 10% träbrygga. Banan är exakt 10,0 km och kontrollmätt av ban mätare från Svenska Friidrottsförbundet. Sicklaloppet är ett så kallat ”Godkänt lopp”. Godkännandet är en kvalitetsstämpel från Svensk Friidrott och trygghet för dig som deltagare. Bland innebär det att loppet följer Svenska Friidrottsförbundets tävlingsregler, att loppet är officiellt godkänt och finns med i Friidrottsförbundets nationella tävlingskalender.
 
För dig som deltagare i Sicklaloppet innebär ”Godkänt lopp” flera fördelar. Här är några av de viktigaste som krävs enligt friidrottens tävlingsregler:
 
◾Start- och målområde:
◾Utformade så att passering kan ske säkert och sportsligt
◾Målområdet ska kunna ta emot många löpare på samma gång
10km_banan_2015
 
Banan:
◾Väl planerad och tydligt utmärkt
◾Vakter vid bansträckningar med högre risk
◾Distansmarkeringar
◾Kontrollmätt så att Sicklaloppet 10 km är exakt 10 000 meter.
 
Vätskekontroller:
◾Vid start och mål, samt vid minst var 5:e kilometer för lopp.
◾Kontrollerna ska vara väl utmärkta och utformade för att kunna serva deltagarna väl.
 
◾Tidtagning med officiell resultatlista som publiceras på Sicklaloppets hemsida.
 
◾Sicklaloppet arrangeras av Järla IF som är medlem i Svenska Friidrottsförbundet. Eventuellt överskott går tillbaka till föreningen, då främst till verksamhet för barn och ungdomar men även till motions- och elitverksamhet. Det gör att du som deltagare är med och bidrar till Järla IF:s överlevnad och utveckling
Här anmäler du dig: ANMÄLAN
Ta del av Löpguiden så får du tips på bra spår. LÖPGUIDEN

Naprapatens tips & råd inför loppet – Undvik  skador

För att du ska slippa en otrevlig idrottsskada, exempelvis Schallter-, Löpar- eller annan knäskada ska du vara noggrann med att värma upp ordentligt innan loppet.
Se dessutom till att stretcha ordentligt efter loppet.
Skulle du ha otur att råka ut för en idrottsskada kan du få hjälp här: idrottsskadeexperten.se 
Lycka till med loppet!