– Vårt mål är 500 publika laddplatser i gatumark. Men Stockholm parkering bygger också till platser i garage, tillsammans blir det minst 1.500 laddplatser till 2020, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) i ett pressmeddelande. Det blir Hammarby allé i Hammarby Sjöstad som kommer få ett antal laddplatser utplacerade. Föreningen Gröna Bilister är positiv till planen, men menar att det krävs mer bara infrastruktursatsningar. Laddplatserna ska vara placerade på åtta olika gator i centrala Stockholm, enligt Vattenfall som uppför laddstationerna. Tanken är att den som kör elbil enklare ska kunna ladda bilen i samband med parkering.

Laddstolparna tar mycket plats i trafiken men tekniken går snabbt framåt. I dag induktionsladdas exempelvis elbussar i Södertälje på en platta i marken vid hållplatsen.
– Nu laddar vi med sladd, men om induktionsladdning snabbt går framåt får vi revidera planen, då laddar vi i gatan direkt, säger Daniel Helldén.