Det har blivit enklare än någonsin för oss att planera våra resor, boenden och aktiviteter utifrån våra egna preferenser och önskemål. Steget från bokning till incheckning har förkortats med hjälp av automatiserade incheckningar och självbetjäningssystem.
Tekniker som AI och VR har bidragit till det som idag kallas för digital turism. Nu finns möjligheten att upptäcka nya platser i virtuell verklighet och på så sätt bilda oss en bättre uppfattning om platsen man vill besöka innan vi bokar en avresa.
Nedan djupdyker vi i tre sätt som förändrar sätten vi bokar, reser och upplever nya platser på.
Live-dealerspel, virtuell turism och digitala betalningsmetoder
Digitaliseringen har förändrat många branscher och turismbranschen är inget undantag. Den digitala tekniken har förändrat bokningssystemen för resor och öppnat upp för nya typer av upplevelser.
Säkrare betalnings- och legitimeringsmetoder har tillkommit, såsom Swish, Trustly och BankID. Flera fysiska butiker finns nu även tillgängliga online och det går att handla det mesta på nätet. Det är ingen hemlighet att samhället går mot ett allt mer kontaktlöst och digitalt samhälle.
Det är dessutom väldigt enkelt och smidigt att samla ihop ett kompisgäng och spela live casino en kväll. Med bara ett enkelt klick på mobilen kan man nå sina nära och kära. Detta är bara några få exempel på möjligheterna med digitalisering.
Tre sätt som tekniken förändrar turismen på
Det är inte längre nödvändigt att vara närvarande fysiskt på en plats för att ta del av fantastiska upplevelser på olika destinationer. Virtuell turism har gjort det möjligt att uppleva platser och aktiviteter i en verklighetsbaserad miljö, oavsett var man befinner sig. Här är tre sätt som tekniken förändrar turismen på:
Artificial intelligence
Med hjälp av AI blir planeringen av resan effektivare. AI-chattbotar kan snabbt svara på frågor från resenärer vid bokningar och ge personliga rekommendationer vid bokning av till exempel hotellrum.
Automatisering
AI tillsammans med automationsteknik kan hjälpa till att påskynda boknings- och incheckningsprocesser, genom automatiserade plattformar för biluthyrning, aktiviteter, flyg och boende.
Dessutom kan hotellupplevelsen förbättras genom användningen av kontaktlös teknik och biometrisk teknik, som ansiktsigenkänning för hotellincheckning och leverans av rumsnyckel.
Virtuell Reality
VR kan användas till att ge en realistisk bild av platsen som man är intresserad av innan avresa eller bokning. Till exempel kan tekniken användas för att visa upp hotellrum så att turister och besökare lättare kan fatta ett bra beslut.
Tekniken kan även användas för olika aktiviteter som till exempel museibesök, där det går att boka virtuella rundturer med historiska berättelser. Det går även att uppleva ballongflygningar och andra aktiviteter med VR.
En Sifo-undersökning som gjordes av resebyrån Ticket visar bland annat att 39 procent av svenskarna motiveras av att upptäcka nya resmål när de bokar resor.
Det finns redan platser i Sverige som erbjuder digital turism idag. Bland annat Göteborg och Karlskrona, där det går att boka digitala aktiviteter i staden.
En hållbar och inkluderande turism
Utöver de fantastiska upplevelserna som digital turism kan bidra med, så kan tekniken även användas för att mäta och granska besökstryck och på sätt minska överturism. Tekniken bidrar dessutom till att skapa en mer inkluderande miljö, genom att integrera nya invånare i samhället.
För några år sedan behövde man först aktivt ta sig till en plats för att kunna bilda sig en uppfattning om platsen, vilket ökade risken för att man kunde bli besviken om platsen inte levde upp till förväntningarna.
Men med dagens teknik går det enkelt att läsa recensioner online om olika platser. Om man till exempel är sugen på en god pizza efter en lång dag med skidåkning i Hammarbybacken, så kan man enkelt hitta information om detta.
Vill man istället prova på en riktig smakresa till Indien efter skidturen, så kan man snabbt och smidigt läsa recensioner på nätet innan man väljer en restaurang.
Planeringen av aktiviteter blir också smidigare med hjälp av VR-teknik. Digitaliseringens positiva effekter är därför många och bidrar till att utveckla framtidens turism i Sverige.