Att Slussen-området byggs om kan inte ha undgått någon som rör sig i Stockholm. För RS Stockholm innebar projektet att man för några år sedan fick flytta till Hammarbyslussen. Det gamla slusstornet där andades förvisso marin historia, men var ingen lösning som höll på sikt.
I slutet av 2018 bar letandet efter ett nytt stationshus äntligen frukt – i form av en båt. Den byggdes som flytande restaurang- och konferensanläggning åt Grand Hôtel och kunde i augusti i fjol – efter att ha anpassats för Sjöräddningssällskapets behov – tas i bruk som stationsbåt.
– Båten har blivit ett jättelyft för oss, säger Mikael Carlsson, skeppare och stationsansvarig.
– Vi har fått helt andra möjligheter att förvara, tvätta och torka utrustning. Det finns kök, toalett, duschmöjligheter och rum för övernattning, möten och utbildningar.
De utökade ytorna har gett de frivilliga möjlighet att arbeta under jouren och dessutom fört dem närmare varandra.
– Samvaron har ökat och det märks på teamkänslan, säger Mikael. Det nya stationshuset har verkligen förändrat allt.
Med den största framtidsfrågan ur världen kan RS Stockholm nu sikta in sig på nästa utmaning: att ordna bättre faciliteter till stationens andra brygga, som ligger i Österskär. I nuläget finns bara en bod för utrustning.
Något man också måste hantera är vad andra stationer skulle betrakta som ett lyxproblem, nämligen att man inte kan ta emot alla som vill bli frivilliga.
– Inför 2020 hade vi över hundra sökande till sex platser, säger Mikael Carlsson. Det är fantastiskt, men ställer också stora krav på oss. Vi har ett webbaserat system och sen görs urvalet av frivilliga som är professionella rekryterare.
Fakta: RS Stockholm
Grundades: 2000 Antal frivilliga: 75
Stationsansvarig: Mikael Carlsson
Antal uppdrag under 2019: 278
Båtar: Rescue Rebecka af Odd Fellow, Rescue Pantamera, Rescuerunner Björn Sjökvist.
Stationens bästa livräddande tips: ”Ta med en kompis, planera samt informera om färdväg och använd appen 112.”
Text: Gustaf Höök, Foto: Måns Berg