Första intrycket. BMW i8 är inte en jämförbar konkurrent till konventionella supersportbilar, den är något mycket mer intressant än så. BMW I8 är bilen för den som vill minska sin miljöpåverkan men samtidigt ha väldigt roligt på vägen.

BMW i8 – En miljösportbil i framkant
Att kalla BMW i8 för en sportbil är en underdrift – den är snarare ett tekniskt underverk och en modern stilikon. Med en trecylindrig bensinmotor, elmotor och en F1-inspirerad kolfibermonocoque erbjuder i8 något helt unikt. Vi provkör denna laddbara miljösportbil i Hammarby Sjöstad, kanske staden där den kommer att älskas och köpas mest.
I Hammarby Sjöstad, där elbilar och hybrider är en självklar del av gatubilden, smälter BMW i8 in som om den alltid har varit där. På gatorna trängs Teslor och Priusar med suvar och Volvobilar, men i8 drar blickarna till sig på ett helt annat sätt. Jonny Bothin, bakom ratten, beskriver det som en ständig ström av nyfikna kommentarer och tummar upp från medtrafikanter.

Inte som andra sportbilar
BMW kallar i8 för världens första miljösportbil, och det är svårt att säga emot. Till skillnad från bilar som LaFerrari, Porsche 918 och McLaren P1, som kombinerar elmotorer och förbränningsmotorer för att höja effekten, är i8 byggd för att faktiskt minska bränsleförbrukningen och utsläppen – utan att kompromissa med prestandan.
Med en bensinmotor på 231 hästkrafter och en elmotor på 131 hästkrafter är det en bil som alltid ger dig 362 kombinerade hästkrafter att leka med. Accelerationen från 0–100 km/h på 4,4 sekunder placerar den i samma liga som Porsche 911 Carrera 4S. Tack vare hybriddrivlinan känns bilen snabb och alert vid varje tryck på gaspedalen, med omedelbar respons från elmotorn.

En bil som anpassar sig
i8 kan köras i olika lägen – från tyst och snål elbil till en sportbil med hårdare fjädring, stramare styrning och ett mullrande motorljud. Sportläget aktiveras enkelt genom att flytta växelväljaren åt sidan. Då blir bilen en helt annan upplevelse, och även om motorljudet delvis är förstärkt genom högtalare i kupén, bidrar det till en spännande körupplevelse.
Trots sin avancerade teknik är BMW i8 lätt och smidig, tack vare en konstruktion i kolfiberförstärkt plast och aluminium. Vikten stannar på knappt 1,5 ton, och tyngdpunkten ligger endast 46 cm över marken, vilket ger en fantastisk körkänsla. Viktfördelningen på 49:51 gör bilen oerhört balanserad.
Bränsleförbrukning och miljöprestanda
Den officiella bränsleförbrukningen är 0,21 l/mil enligt EU-körcykeln, men vid vanlig körning kan man förvänta sig 0,5–0,8 l/mil beroende på körstil och läge. Under provkörningen i Hammarby Sjöstad visade färddatorn 0,85 l/mil, vilket fortfarande är imponerande för en sportbil av den här kalibern.
Unik konstruktion och högteknologi
BMW i8 är byggd kring CFRP-teknik (carbon-fiber reinforced plastic), vilket gör den både lätt och stark. Karossen består av plastpaneler, och även om de ser exklusiva ut är de designade för att vara billigare att reparera än vanliga plåtdelar.

Den avancerade hybriddrivlinan och innovativa designen har gjort BMW i8 dyr – med ett grundpris på 1 199 000 kronor – men det finns ingen annan bil som kan jämföras med den. I en stad som Hammarby Sjöstad, där elbilar är normen, känns i8 som en naturlig del av framtiden.

Prestanda och fakta:
- Pris: 1 199 000 kronor
- Motor: 3-cylindrig bensinmotor och elmotor
(total effekt 362 hk) - Acceleration 0–100 km/h: 4,4 sekunder
- Bränsleförbrukning: 0,21 l/mil (EU-körcykeln)
- CO2-utsläpp: 49 g/km
- Räckvidd på el: 3,7 mil

BMW i8 är inte bara en sportbil – den är en blick in i framtiden för vad sportbilar kan vara. I Hammarby Sjöstad, där den redan drar beundrande blickar, är det tydligt att BMW har träffat helt rätt.
Text: Michael Andersson – Sjöstadsbladet