Hammarby Sjöstad är en aktiv stadsdel som förenar storstadspulsen med det lokala och familjära, lite småstadsidyll mitt i city. Här finns många barnfamiljer, och alltså en hel del barn, som ju av naturen är aktiva. Nästan alla barn och ungdomar håller i något skede på med organiserade fritidsintressen, som att spela fotboll, ishockey eller innebandy.
Även här har Hammarby stolta traditioner med Hammarby IF, en idrottsförening grundad på 1800-talet och som för närvarande har verksamhet inom ett tjugotal sporter, däribland de stora lagidrotterna, men också mer ovanliga sporter, som armbrytning, orientering och rodd.
Tjäna pengar till laget
Gemensamt för all ungdomsidrott är att det alltid saknas pengar. Medlemsavgifterna och kommunala bidrag kan räcka till lokaler och tränare, men när laget vill åka på träningsläger eller en cuphelg finns det sällan sparade pengar i klubbkassan. Det man kan göra då är att samla pengar till föreningen genom att ungdomarna själva samlar ihop pant, anordnar en loppis eller anordnar något slags event där man kan ta inträde.
Ett populärt sätt för klubblag att tjäna pengar till läger eller för skolklasser att tjäna pengar till en skolresa är att prova på försäljning och även där finns ett lokalt alternativ. Mitt i hjärtat av Hammarby Sjöstad finns DelikatessKungen, ett företag som sedan början av 90-talet hjälpt ungdomsgrupper som föreningar och idrottslag att finansiera klubbresor. Inte bara i Stockholm och Hammarby Sjöstad utan i hela landet.
Så går det till
DelikatessKungen samarbetar med producenter av högkvalitativa delikatesser i hela Europa. Här finner vi bland annat handgjorda chokladpraliner från Belgien, ekologisk olivolja av noggrant utvalda sicilianska oliver, lagrad cheddarost från England och lufttorkad salami med extra hög kötthalt från Tyskland. DelikatessKungen står för varorna och marknadsföringsmaterialet, både tryckt och digitalt.
Gruppen av fotbollsspelare, skolelever eller andra ungdomar står för försäljningsarbetet. Detta görs antingen till fots, genom att knacka dörr i sina bostadsområden, eller på nätet med kampanjer i sociala medier. Varje säljare får en egen webbshop där de kan ta emot beställningar även från mer avlägsna släktingar och kontakter. Ett annat sätt är att sikta in sig på företag. Många företag har köpt in delikatesser för att i sin tur ge bort dem som presenter till kunder eller anställda. Det är bra reklam för dem att kunna erbjuda högkvalitativa delikatesser där en del av inköpspriset går direkt till en lokal förankrad förening eller skolklass. Ungdomarnas föräldrar och andra familjemedlemmar har ju också arbetsgivare och arbetskamrater. Alla gillar delikatesser!
Fördelar med försäljning
Det finns såklart andra sätt att tjäna pengar till en klassresa eller klubbresa, men försäljning av delikatesser har många fördelar. Det är ett välbeprövat koncept som bevisligen fungerat för tusentals grupper genom åren, där många inte nöjt sig med en försäljning utan återkommit till DelikatessKungen för att få ihop pengar till ännu en resa när de märkte hur kul och lätt det gick första gången. Det är ett fritt och roligt jobb. Gruppen bestämmer själv hur mycket tid de ska lägga på försäljningen, men ju mer man säljer, desto mer pengar får man eftersom försäljningen är helt provisionsbaserad. Man tar dessutom inga ekonomiska risker. Man lägger inte ut några pengar och riskerar inte att sitta kvar med ett osålt lager. Delikatesserna skickas inte ut till gruppen förrän försäljningen är avslutad och det står klart exakt hur många produkter man sålt.
Det kan nästan inte bli enklare. Risken är att det kommer in så mycket pengar att man får svårt att välja vad man ska göra, vilka resor man ska göra, vilka turneringar man ska spela och vart man ska åka på träningsläger. Men det brukar ordna sig på sikt det med.