Restaurangkedjan Pinchos blir första svenska stora aktör att på nationell nivå satsa på 3D-printat kött. Det icke-animaliska köttet, som tas fram i samarbete med foodtechbolaget Redefine Meat, är väldigt nära vanligt kött i såväl smak som konsistens
Pinchos, restaurangkedjan som serverar smårätter från världens alla kök, blir första stora aktör i Sverige att erbjuda 3D-printat kött. Detta görs tillsammans med foodtechbolaget Redefine Meat, som sedan sedan 2018 varit banbrytare inom produktion av växtbaserat kött.
Den innovativa framtagningen görs med hjälp av en 3D-printer som skapar en struktur av protein, smak och fett. Resultatet är slående likt vanligt kött sett till smak, textur och arom trots att ingredienserna består av soja, vete, vegetabiliska oljor, kryddor och torkade grönsaker. Samma 3D-printade kött som Pinchos använder har den senaste tiden adderats på flertalet välrenommerade restauranger runtom i världen – där exempelvis den yngste brittiske kocken att tilldelas tre Michelinstjärnor, Marco Pierre White, har valt att ta in det till sina steakrestauranger.
Pinchos erbjuder två nya rätter med det 3D-printade köttet, som också kallas för New Meat. Det är dels New Meat Cheesy Burger, en hamburgare med en smakrik rökig dressing och smashed chili cheese. Utöver det kommer restauranggästerna även att kunna njuta av New Meat Steak Sandwich, vilket är en grillad variant av flankstek som serveras på ett rostat levainbröd tillsammans med en rund men spetsig dijonnaise, toppad med chimichurri och citronkaramelliserad lök.
– Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda våra gäster ett hållbart alternativ som vi vet att de kommer att älska. Smaken och texturen i det 3D-printade köttet efterliknar traditionellt kött i väldigt hög grad och jag tror att många köttälskare kommer ha svårt att känna skillnaden när de provsmakar, säger Per Larsson, mat utvecklingsansvarig, Pinchos.
De nya rätterna lanseras den 21 april på Pinchos restauranger i Stockholm. Tillgången på råvaran är idag begränsad men Pinchos räknar med att kunna lansera i Göteborg en månad senare (preliminärt 20 maj) och i september kommer nyheterna på menyn i övriga Pinchos städer.
Pinchos ställer höga krav på kvalitet och smak, och är ständigt på jakt efter nya råvaror och tekniker för att utveckla sin meny. Ur ett hållbarhetsperspektiv har 3D-printat kött stora fördelar jämfört med traditionellt kött, där leverantörens studier visar att man i produktionen har 96% lägre förbrukning av vatten och 91% lägre klimatavtryck jämfört med traditionell köttproduktion*.
– Under de senaste två åren har vi förändrat stora delar av vår meny med ett tydligt fokus på kvalitet och smaksättning. Vi är också ett innovativt techdrivet bolag i grunden och att lansera 3D-printat kött på menyn är bara ett exempel på hur vi fortsätter att driva innovation framåt inom restaurangbranschen. Vi tror att tekniken är ett stort steg för en mer hållbar framtid för matindustrin, säger Patrik Back vd, Pinchos.
Först ut att erbjuda nyheterna är Stockholmsrestaurangerna (Norrlandsgatan, Alströmergatan, Folkungagatan, Hammarby Sjöstad och Signalfabriken i Sundbyberg) för att så småningom rulla ut över landet under året. Preliminär plan att lansera i Göteborg 20 maj och övriga Pinchos-städer september 2023. Hamburgaren kommer vid lansering att kosta 55-60 kronor och Steak Sandwich 75-80 kr (reservation för prisjustering)