Med tanke på den stora mängd reklamkampanjer som varje dag möter svenska konsumenter med spelbolag, nätcasinon och bettingsajter som avsändare, är det kanske inte förvånande att den svenska spelbranschen just nu befinner sig i en mycket stark position.
Också i en internationell jämförelse är den svenska spelmarknaden relativt stark. Även om många svenska spelare vänder sig till casinon utan svensk licens (läs här för en snabb överblick och jämförelse av det populäraste utbudet) väljer över hälften av svenska spelare uteslutande att spela på svensklicensierade casinon. Detta enligt SKOP:s marknadsundersökning från juni 2022.
Enligt en mätning från Kantar Sifo lade svenska spelföretag fyra miljarder kronor på reklamutrymme i olika kanaler under 2021, vilket var en ökning med 8 procent från 2020. Det bör noteras att denna siffra endast inkluderar reklam i traditionella kanaler som tryckt press och TV – och inte reklam i till exempel sociala medier, sökordsannonsering och video online.
Totalsumman som svenska spelbolag spenderat på marknadsföring under 2021 är sannolikt alltså en bra bit högre än vad Sifos mätning visar, och vittnar om en framgångsrik bransch med stor omsättning. Men exakt hur mycket omsätter egentligen den svenska spelmarknaden?
Växande omsättning på svenska casinon
Under 2021 stannade den totala omsättningen hos spelbolag med svensk licens på 26,0 miljarder kronor, vilket innebar en ökning med 5 procent från föregående år. Enbart under det sista kvartalet 2021 omsatte de svenska spelbolagen 7,0 miljarder kronor; en ökning på 2 procent från 2020. Historiskt sett är dessa siffror att betrakta som mycket höga, och det bör också noteras att denna omsättning är fördelad på blygsamma 95 licensierade spelbolag. 65 av dessa var licensierade för spelverksamhet online.
Under 2022 ökar spelmarknadens omsättning, och ligger fortsatt stabilt på en upptågående trend. Under det tredje kvartalet 2022 omsatte spelbolag med svensk licens 6,8 miljarder kronor – en ökning med drygt 7 procent jämfört med motsvarande kvartal 2021. Dessa siffror kommer från Spelinspektionen, baserade på uppgifter från Skatteverket och uppges i skrivande stund vara preliminära. Det är dock att betrakta som fastställt att den svenska spelmarknaden befinner sig på både höga och stigande nivåer.
Vad är omsättning?
För att förstå vad de här höga siffrorna egentligen betyder, behöver man veta vad omsättning faktiskt är för något. Spelinspektionen själva anger omsättning, i anslutning till sin artikel, som “spelarnas insatser minus utbetalda vinster”. En mer traditionell formulering av vad omsättning är, är ett företags totala försäljning under en angiven period. Omsättning är med andra ord inte samma sak som ett företags vinst.
Att den svenska spelmarknaden ökar sin omsättning, är alltså inte per automatik samma sak som att de svenska spelbolagen ökar sina vinster. Till exempel redovisade Svenska Spel AB en lägre vinst under det andra kvartalet 2022 än under samma kvartal föregående år. Samtidigt visade företaget ökade nettointäkter under samma kvartal, vilket indikerar ett ökat spelande bland de svenska spelkonsumenterna.
Omsättning som går ut till casinon utan svensk licens
Samtidigt som man talar om den ökade omsättningen hos svenska spelbolag, bör man även vara medveten om att en del av intäkterna som genereras av svenska spelare försvinner ut från Sverige genom spel på casinon utan svensk licens. Enligt svensk lagstiftning får endast spelbolag med godkänd licens från Spelinspektionen vara direkt verksamma på den svenska spelmarknaden – men svenska spelare är självklart fria att välja vilket casino de vill, även utländska.
Enligt SKOP:s rapport om spelvanor online från 2022 har åtta procent av de respondenter som också uppgett att de spelar online minst en gång i kvartalet, meddelat att de under det gångna året valt casinon utan svensk licens. Den främsta anledningen till att välja casinon utan svensk licens uppges vara bonuserbjudanden. Andra skäl är till exempel pågående avstängning via Spelpaus eller skillnader i oddssättning och vinstmöjligheter. Spelpaus är en svensk, centraliserad tjänst som gör det möjligt för svenska spelare att spärra sig själva från spel på samtliga casinon med svensk licens under en begränsad tidsperiod.
Svenska spelbolags omsättning berättar med andra ord inte hela historien om hur den svenska spelmarknaden ser ut just nu. I alla fall inte om man i ordet “marknad” inkluderar den totala handeln som svenska konsumenter genererar. Att svenska konsumenters spel på casinon och bettingsajter ökar, står dock klart när man ser till Spelinspektionens rapporter om de svenska spelbolagens omsättning under 2022.