På senare år har forskningen visat att hjärnan är ett i allra högsta grad formbart organ och att vi kan och bör träna den under hela livet. Hjärnan tar ständigt in intryck från omvärlden beroende på vad vi ser, hör, gör och tänker och påverkas i samma mån.
Tack vare hjärnans plasticitet, det vill säga dess förmåga att ändra sig enligt extern stimuli eller våra egna tankar, kan vi fortsätta utvecklas och få nya idéer livet ut. Det har visat sig att kognitivt stimulerande aktiviteter kan bygga upp en kognitiv reserv som på sikt skyddar mot olika sjukdomar, däribland demens. Som kognitivt stimulerande aktiviteter anses bland annat läsning och att spela spel av olika slag, såväl brädspel som digitala varianter. I det här inlägget tar vi en titt på hur spelvärlden har utvecklats genom tiderna.
Slotsresan
Spel har vi spelat i alla tider som ett sätt att umgås och socialisera. Slots är en fantastisk utgångspunkt för att illustrera den resa som spelvärlden har genomgått, från vikingarnas spelande vid lägerelden med enkla medel, till inrättningen av fysiska spelanläggningar och slutligen uppkomsten av digitala plattformar online för gaming, däribland grafiskt imponerande slots och en uppsjö av andra klassiska och moderna spel. Slotsen har gått från enkla enarmade banditer som uppfanns i USA i slutet av 1800-talet av Charles August Fey och sedermera till 70-talets datorstyrda varianter inspirerade av rockband som Mötley Crew och stjärnor som Jimi Hendrix. Nuförtiden finns slots på de flesta moderna plattformar. De är varierade och tekniskt avancerade och inte sällan inspirerade av populärkulturella verk som Jumanji eller Netflix-serien Narcos. På så sätt har ett spel som började i ett blygsamt, mekaniskt utförande lyckats hålla sig relevant i nästan 135 år.
Från brädspel till plattformar online
Enligt varldenshistoria.se har vi spelat brädspel i över 5 000 år. Backgammon, domino, kortspel, monopol, kalaha, schack och mahjong är bara några exempel på spel som har spelats i flera generationer i olika områden runt om i världen. Dessutom har man hittat brädspel i gravar från vikingatiden, vilket enligt forskningen pekar på att man tagit hjälp av spel för att öva upp sitt strategiska tänkande. Spel som Trivial Pursuit och Monopol har sedermera skördat stora framgångar runt om i världen och spelats i många hem oavsett ålder.
Även om vi fortfarande spelar traditionella bräd- och kortspel har en viktig förändring ägt rum inom spelvärlden sedan 2000-talets början. Det var nämligen kring den här tiden som spelvärlden påbörjade sin resa från klassiska spel mot digital dominans. Ett gäng nytänkande pionjärer började leka med tanken på att erbjuda samma eller liknande utbud som då endast fanns i landbaserade anläggningar men på nätet. Internet hade börjat bli alltmer utbrett och man såg en möjlighet att skapa hemsidor med spelinnehåll för att användare skulle kunna spela när de ville hur de ville. Snart var idé verklighet och även om de tidiga spelsajterna var mycket enkla jämfört med idag förverkligades konceptet om nätbaserat spelande.
Dagens moderna plattformar
Idag finns ett brett utbud av moderna spelplattformar där ute, såväl inhemska som internationella. Dagens plattformar har moderna gränssnitt, är användarvänliga och är sofistikerade i sina utföranden om man jämför med hemsidorna under tidiga 2000-talet. Förutom att stoltsera med allt större spelkataloger jobbar man från spelbolagens håll proaktivt med att erbjuda spelarna en allt mer interaktiv, uppslukande och verklighetstrogen spelupplevelse. Till sin hjälp har man bland annat tagit ny teknik i form av AI och VR som dels har strömlinjeformat processer inom ramen för spelutveckling, och dels tillhandahållit mer realistiska och medryckande spelupplevelser i allmänhet.
På dagens spelplattformar kan man interagera med spelare från hela världen, få tillgång till interaktiva verktyg och strategiartiklar om matnyttiga och spelrelaterade ämnen och betala för transaktioner via betalningslösningar som Swish, Klarna och e-plånböcker. En väsentlig utveckling har därmed skett sedan vikingatidens brädspel, även om fundamentet för varför vi spelar i stort sett är detsamma – allt från enkel underhållning till utveckling av strategiskt och intellektuellt tänkande.